لاسوِگاسیزینگ یک فرهنگ مصرفی است؛ مصرفکنندگان، به سایتهای قمار وارد میشوند و در دنیای توهمی عجیبی که خود بهشت زمینی نامش نهادهاند، زمان را خرید و فروش میکنند
نگاهی به جنبههای فرهنگی و اجتماعی قمار در گفتوگو با سیتزه اف کینگما، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه وریج آمستردام
گفتوگوکننده
او کیست؟
دکتر سیتزه اف کینگما (Sytze F. Kingma) استادیار دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه وریج آمستردام است که در زمینۀ قمار و مسائل مرتبط با آن پژوهشهای متعددی انجام داده است. مطالعات وی عمدتاً بر حوزههای اقتصادی و سازمانی متمرکز است و او در عمدۀ پژوهشهای خود سعی کرده است از منظر اجتماعی به موضوعات بپردازد.
چرا سراغ او رفتیم؟
یکی از آثار پژوهشی دکتر کینگما در ارتباط با قمار، کتابی با عنوان «قمار جهانی؛ چشماندازهای فرهنگی سازمانهای قمار» است که توسط او و همکارانش در سال 2010 به چاپ رسیده است. این کتاب، مجموعهای از مقالات است که به قلم چند تن از محققان از جمله خود کینگما به نگارش درآمده و سعی دارد از منظر فرهنگی و اجتماعی روند رو به گسترش قمار و زمینههای آن را در مناطق مختلف جهان بررسی کند. این کتاب جزو معدود آثار علمی است که مستقیماً به جنبههای فرهنگی و اجتماعی قمار پرداخته و از این جهت اثری مهم به حساب میآید.
برای گفتوگو با او چه محورهایی مدنظر داشتیم؟
مهمترین محور گفتوگو، ضرورت توجه به جنبههای فرهنگی و اجتماعی قمار است؛ زیرا پژوهشهای آکادمیک که دارای رویکرد فرهنگی و اجتماعی به قمار باشند، چندان غنی نیستند و کارهای زیادی در این باره انجام نشده است. از دکتر کینگما خواستیم تا ضمن مرور برخی دیدگاههای جامعهشناسان مطرح به قمار، علل ضعف مطالعات دانشگاهی با رویکرد فرهنگی و اجتماعی را توضیح دهد. همچنین توضیحاتی دربارۀ کتاب، زمینههای به هم پیوستۀ فرهنگی و اقتصادی و عناصر هویتی قمار از دیگر موضوعاتی هستند که در این گفتوگو دربارۀ آنها بحث شده است.
پیشنهاد سیاستی
کینگما معتقد است که تاکنون به دلایل مختلف حوزۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی قمار از غنای لازم برخوردار نبوده است. این مسئله شاید در کشوری مانند ایران که قمار در آن هیچگونه زیرساخت قانونی نداشته است و به طور رسمی فعال نیست، تعجبی نداشته باشد؛ اما نکته آنجا است که حتی در سایر کشورهایی که قمار در آنها به عنوان پدیدهای اجتماعی بسیار پررنگ و فعال است نیز چنین مطالعاتی صورت نگرفته است و نمیگیرد. نگاهی به آثار جامعهشناسان مطرح نشان میدهد که موضوع قمار جایی را در نظریههای اجتماعی و فرهنگی به خود اختصاص نداده است و آنچه هست، تنها مباحثی پراکنده در این باره است. بنابراین هم تلاش خود کینگما و همکارانش در مسیر مطالعاتیشان این بوده تا راه باریک این حوزه را برای پژوهشگران عریضتر و هموارتر سازند و هم پیشنهاد میکند که نهادهای آکادمیک جدیتر به مسائل فرهنگی و اجتماعی قمار وارد شوند و تنها به جنبههای اقتصادی و حقوقی و روانشناختی، که عمدتاً سطح تحلیلشان فردی است، اکتفا نکنند. از نظر کینگما، سایتهای قمار و کازینوها سازمانهایی فرهنگی نیستند، بلکه فرهنگهایی هستند که شکل سازمانی پیدا کردهاند. بنابراین یکی از راههایی هم که کینگما و همکارانش پیشنهاد میکنند، مطالعۀ قومنگارانه و مردمشناسانۀ قمار است؛ به این معنا که به جای آن که پژوهشگران بر مبنای آمار و دادههای منتشره، قمار و جامعۀ مخاطب آن را تحلیل کنند، مدتی را به طور روشمند در سایتهای قمار نظیر کازینوها، مکانهای شرطبندی و… حاضر شوند و جامعۀ هدف را از نزدیک مطالعه کنند.
از دهه 1990 به این سو، صنعت قمار در سراسر جهان رشد و گسترش بیسابقهای را تجربه کرده است. بهخصوص در ایالات متحده، رشد قمار در این مدت استثنایی بوده است و همین باعث شده تا به عنوان پدیدهای نسبتاً فراگیر مورد توجه قرار گیرد. تاکنون حوزۀ مطالعات قمار محدود به دیدگاههای رفتاری، روانشناختی و حقوقی بوده و شاید هنوز هم بر این حوزه متمرکز باشد. این دست از دیدگاهها اغلب سعی دارند مدلهای جهانشمول ارائه دهند و با موارد مختلف به طور یکسان مواجه شوند؛ طبیعی است که در چنین مواجههای تفاوتهای موضوعی نادیده گرفته میشود. اگر به نشریاتی که به موضوع قمار پرداختهاند نگاهی بیندازید، درخواهید یافت که چندان توجهی به زمینههای اجتماعی قمار به طور گسترده نشده است؛ بالتبع، در چنین وضعیتی، تفاوتهای فرهنگی عظیم میان کشورها، گروههای اجتماعی و بازیهای مختلف مورد غفلت قرار میگیرد و افقهای نظری متفاوت و انتقادی نیز چندان قوتی نمیگیرند. ما و نویسندگان همراه در این کتاب قصد داشتیم بر این نکته تأکید کنیم که باید از جنبههای دیگر نیز به موضوع قمار پرداخت و متفاوت به آن نگاه کرد. جنبههای دیگر مانند جنبههای فرهنگی که مورد توجه ما بودهاند و جنبه هایاجتماعی، کمک میکنند تا ما چیستی و چگونگی فرآیندهای مرتبط با قمار را دقیقتر درک کنیم. در حال حاضر، مطالعات قمار، تحت سیطرۀ پژوهشهای حقوقی، اقتصادی و روانشناختی است. ما احساس کردیم که حوزۀ مطالعات قمار نیاز ویژهای به جهتگیریهای جدید فرهنگی و اجتماعی دارد، اما متأسفانه حتی نشریات علمی زیادی هم وجود نداشتند که به چنین مواجهۀ متفاوتی نسبت به موضوع علاقهمند باشند و برای همین تصمیم به نوشتن کتابی در این باره گرفتیم. کتاب ما دربارۀ لاسوگاسی شدن (لاسوگاسیزینگ) است و به لاسوگاس نه به عنوان مکان، که به عنوان یک فرهنگ نگاه میکند. ما سعی داشتهایم به علل فرهنگی روند گسترش قمار در جهان و چرایی آن بپردازیم. برای درک درستتر از ادبیات قمار، نمیتوان تنها به اعداد و ارقام محدود شد، بلکه فراتر رفتن از شمارش و شروع به بررسی فرآیندها، معانی و زمینههای اجتماعی ضرورت دارد. کازینوها باید به عنوان فرهنگ مورد مطالعه قرار گیرند، نه به عنوان سازمانهایی که صرفاً فرهنگهایی هم درون آنها هست؛ درحقیقت تمامیت کازینو و آنچه در آن رخ میدهد، باید به عنوان شکل خاصی از بیان انسانی در نظر گرفته شود. از نظر من، دیدگاههای اجتماعی و فرهنگی را میتوان به عنوان مکمل مطالعات رایج قمار در نظر گرفت. سازمانهای قمار بسیار متنوعتر و پیچیدهتر از تحلیلهای معمول حقوقدانان، اقتصاددانان و روانشناسان هستند. کتابی که ما نوشتهایم، پاسخی به گسترش جهانی قمار قانونی است و با تمرکز بر جنبههای فرهنگی اشکال جهانی قمار به زمینههای توسعه و مسائل آن در حوزههای مختلف میپردازد. در این مجموعه، از رویکردهای جامعهشناسی، مردمشناسی، مطالعات سازمانی و فرهنگی و نظریۀ اجتماعی برای تحلیل استفاده شده و اهمیت فرهنگی فعالیتها و سازمانهای قمار در یک زمینۀ روبهرشد جهانی مورد بررسی قرار گرفته است.
برای مطالعه ادامه این مطلب باید آن را خریداری کنید
سبد خرید شما در حال حاضر خالی است.